APAKAH UNDANG-UNDANG KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN ???
Terdapat dua undang-undang TERPENTING berhubung dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Ia adalahhhh..
Selain daripada Akta Kilang dan Jentera dan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, ada lagi undang-undang khusus yang relevan dengan industri tertentu seperti Akta Petroleum (Langkah-langkah Keselamatan) 1984. Dalam ruang ini tertumpu kepada Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) kerana undang-undang ini berkaitan dengan semua tempat kerja. Walau bagaimanapun, keperluan kesihatan pekerja terdapat di dalam Akta Kilang dan Jentera.
TINDAKAN UNTUK MEMBUAT TEMPAT KERJA SELAMAT
Undang-undang berhubung dengan keselamatan perlu dipatuhi, tetapi anda patut lebih mengambil berat mengenai keselamatan dan kesihatan pekerja anda supaya kemalangan dapat dikurangkan dan pekerja lebih sihat untuk bekerja. Pengambilan pekerja adalah contoh aktiviti sumber manusia yang boleh dilakukan sekali sekala apabila pekerja baru diperlukan. Tetapi keselamatan adalah berbeza. Keselamatan di tempat kerja perlu difikirkan pada setiap hari.
APAKAH ITU POLISI KESELAMATAN??
Semua organisasi yang mempunyai lebih daripada 5 orang pekerja mestilah ada satu polisi keselamatan dan kesihatan bertulis yang dipamerkan dengan jelas di dalam syarikat. Polisi keselamatan terangkan mengenai....
Sekiranya syarikat anda belum ada polisi keselamatan, pihak sumber manusia bertanggungjawab menyediakan dengan segera. Adalah satu kesalahan sekiranya syarikat tidak mempunyai polisi keselamatan. Seperti dokumentasi sumber manusia yang lain, anda tidak perlu menulis polisi keselamatan dari mula. Cari dalam internet dan dapatkan salinan daripada syarikat lain, terutama sekali dalam industri yyang sama seperti syarikat anda. Pilih dua atau tiga contoh untuk dibincang bersama dalam mesyuarat dengan semua pengurus kanan dan siapkan polisi syarikat yang muktamad.
Polisi keselamatan perlu ditandatangani oleh Ketua Eksekutif dan catitkan tarikhnya.
Sebaik sahaja polisi dipersetujui, semua pekerja mestilah dimaklumkan. Salinan polisi patut diberi kepada setiap pekerja dan mereka mesti memperakui secara bertulis, bahawa mereka telah terima satu salinan, faham dengan polisi terssebtu dan setuju melaksanakannya dengan seberapa baik yang mungkin. Perakuan ini akan disimpan di dalam fail rekod peribadi pekerja. Pekerja yang baru bekerja dengan organisasi juga akan diberi satu salinan semasa program induksi. Polisi keselamatan tidak perlu dikemaskinikan atau diubah selalu. Selagi organisasi masih menjalankan jenis perniagaan yang sama, polisi tidak perlu diubah.
Sekian. (:
No comments:
Post a Comment